تبلیغات
نغمه ای از زندگی - از برادران رایت تا آلن شپارد . . .!!
شاد زندگی کن!
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

نوشته های پیشین

پیوندها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظرسنجی

آمار وبلاگ

لوگوی دوستان
فروش نهال پسته
پزشکان بدون مرز

کد لوگوی وبلاگ
شما میتوانید از لوگوهای من که درقسمت صفحات جانبی _ لوگوهای وبلاگ در بالا وجود دارد نیز استفاده کنید و یا از لینک زیر استفاده کنید
Admin Logo


نظرات : ( )

آیا میدونستین قبل از اختراع هواپیما توسط برادران رایت در 17 سپتاکبر 1903 میلادی مردم  پرواز کردن رو غیر ممکن میدونستن اما تنها 68سال بعد آلن شپارد در سال 1971 روی کره ماه گلف بازی گرد!



داستان از این قرار که برادران رایت که ابتدا به دوچرخه فروشی و دوچرخه سازی مشغول بودندد، در آرزوی پرواز شروع  به ساخت یک وسیله پرنده کردند هرچند که خیلی ها پرواز رو فقط  یک آرزو میدونستن و امری محال.

البته باید بگم که بر خلاف تصور خیلی ها همه برادران رایت  درساخت هواپیما نقش نداشتند؛ یعنی از هفت برادر فقط برادران سوم و ششم که به ترتیب ارویل رایت و ویلبر رایت نام داشتند را باید مخترع هواپیما دانست.

آنها پس اینکه خبری در روزنامه مبتنی بر مرگ یک گلایدر سوار خواندند ترغیب گشتند تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند.  مطالعات بیشتر روی این موضوع انجام دادند و دریافتند که  مشکل از محاسبات است.سر انجام آنها توانستند در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ اولین هواپیمای خود را ۴ بار به پرواز در آورند البته هر پرواز کم تر از 5 دقیقه بود.

بعد از موفقیت آمیز بودن پرواز ها این آزمایشات تکرار و تکرار شد تا هرگونه اشکالی برطرف شود وهم زمان افراد دیگر هم رو به ساخت و آزمایش بر روی هواپیما آوردند. در15 ژوئیه سال 1916 یعنی 13 سال پس از اولین پرواز برادران رایت ویلیام .ای بوئینگ شرکتی  تحت عنوان<< شرکت محصولات و تولیدات هوایی اقیانوس آرام>> را به راه انداختند که در ۹ ماه مه سال ۱۹۱۷ این شرکت به عنوان «شرکت هواپیمایی بوئینگ» ثبت شد.

اولین پرواز این شرکت  یکی از دو B&W هواپیمای دریایی ساخته شده با کمک جرج کونراد وسترولتس مهندس ملوان ایالات متحده آمریکا بود. و در سال ۱۹۲۷، بوئینگ خط هوایی دایر کرد که به اسم حمل و نقل هوایی بوئینگ (BAT) نامیده می‌شد. و شروع به ساخت و گسترش حمل و نقل هوایی کرد تا همه بتوانند پرواز کردن را تجربه کنند. اما با این حال هنوز بیشتر هواپیما ها برای اهداف نظامی ساخته می شد تا این که بعد از مدت کوتاهی، یک قرارداد با شرکت خطوط هوایی جهانی پان امریکن، (Pan Am) به انجام رسید و تولید و ساخت شناورهای هوایی را آغاز و توسعه  دادند که برای حمل مسافر از راه ها و فضاهای بالای اقیانوس ها و قاره‌ها استفاده شود. اولین پرواز بوئینگ ۳۱۴( بوئینگ ۳۱۴ ملخ دار ) در ماه ژوئن سال ۱۹۳۸ بود . آن بزرگ‌ترین هواپیمای غیر نظامی در زمان خود بود که ظرفیت ۹۰ مسافر را در پرواز روزانه و ۴۰ مسافررا در پرواز شبانه داشت. یک سال بعد، اولین پرواز مسافری منظم از ایالات متحده آمریکا به بریتانیای کبیر( انگلستان ) بکار افتاد. در نتیجه بتدریج راههای هوایی دیگری باز شدند که بزودی شرکت پان امریکن توانست با بوئینگ ۳۱۴ به فواصل و مسافتهایی در سراسر جهان پرواز کند.

بقیه در ادامه مطلب

19 سال بعد از ساخت اولین هواپیمای مسافر بری و 54 سال بعد از اولین هواپیمای جهان در سال ۱۹۵۷ شوروی با فرستادن ماهواره اسپوتنیک۱(Спутник 1) به مدار زمین، عصر فضا را آغاز کرد. شوروی برای اولین بار یوری گاگارین را به فضا فرستاد و پس از چندی با سفینهٔ بی سرنشین خاک کرهٔ ماه را به زمین آورد.

اسپوتنیک-۱ (به روسی: Cпутник-۱ به معنی همسفر-۱) نخستین ماهواره فضایی جهان بود که در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۳۶ (۴ اکتبر ۱۹۵۷) توسط اتحاد جماهیر شوروی از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین پرتاب شد. پرتاب اسپوتنیک-۱ به مدار زمین آغازگر عصر فضا و مسابقه فضایی بود. پرتاب اسپوتنیک-۱ چه به لحاظ علمی و چه از نظر سیاسی یکی از مهمترین رویدادهای قرن بیستم محسوب می‌شود. هرچند  پس از سه ماه و طی مسافتی بیش از ۶۰ میلیون کیلومتر در مدار زمین، در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۳۶ (۴ ژانویه ۱۹۵۸) با سقوط آن به جو زمین به پایان رسید و در اثر اصطکاک شدید با اتمسفر سوخت و از بین رفت.


سال 1958 سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (National Aeronautics and Space Administration‏ به اختصار ناسا

)NASA)) بزرگترین سازمان فضایی سراسر جهان) با امضای رئیس جمهور دوایت آیزنهاور در ۲۹ ژوئیه ۱۹۵۸ ایجاد شد. البته کنگره امریکا از عقب‌ماندگی فناوری آمریکا از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی میترسید و به شدت از ایجاد این سازمان حمایت کرد.

عملیات ناسا در ۱ اکتبر ۱۹۵۸ با جذب ۸۰۰۰ کارمند، بودجهٔ سالانه ۱۰۰ میلیون دلار، ۳ آزمایشگاه پژوهشی عمده و دو امکان تست کوچک آغاز شد. این سازمان وارد یک رقابت فضایی با سازمان فضایی شوروی شد. در ابتدا کارهای ناسا بسیار ابتدایی بود و کار خود را با نورت امریکن ایکس-۱۵ آغاز کرد. سپس پروژه عطارد را برای کشف این که آیا انسان می‌تواند در فضا زنده بماند، آغاز شد. طی این پروژه نخستین فضانورد آمریکایی آلن شپارد، ۱۵ دقیقه در فضا پرواز کرد. یک ماه پیش از آلن شپارد، یوری گاگارین اهل شوروی یک بار کره زمین را با وستوک-۱ دور زد و نخستین دورهٔ رقابت فضایی به سود شوروی پایان یافت.

.

ناسا با شکست در دور نخست رقابت فضایی، برنامه‌ای تنظیم کرد تا انسانی بر کره ماه فرود بیاید. به همین منظور، پروژهٔ فضایی جمینای و آپولو را راه اندازی کرد. جمینای موفق به کسب اطلاعات بسیار مهمی از ماه شد و زمینه را برای فرود یک فضانورد آمریکایی بر این کره آماده کرد. پروژهٔ آپولو یکی از گران قیمت ترین برنامه‌های علمی آمریکا تاکنون است و برای آن ۲۰۲ میلیارد دلار آمریکا هزینه شده‌است. سرانجام طی ماموریت آپولو ۱۱، نیل آرمسترانگ نخستین و باز آلدرین دومین فردی شدند که در ۲۱ ژوئیه ۱۹۶۹ بر کره ماه گام نهادند. با گام نهادن آرمسترانگ بر ماه، رقابت فضایی به سود ناسا پایان یافت.


پروژه فضایی آپولوApollo Program)‏ )یکی از پروژه‌های فضایی ناسا در زمان مسابقه فضایی میان شوروی و آمریکا بود که کوشش می‌کرد تا اولین انسان را بر روی سطح کره ماه فرود بیاورد. پروژه در دوره ریاست جمهوری دوایت آیزنهاور شروع به کار کرد، آپولو پس از ریاست جمهوری بعدی آمریکا جان اف. کندی با جدیت ادامه پیدا کرد. جان اف. کندی پشتیبانی خود از طرح فرود انسان بر روی کره ماه را طی یک سخنرانی ویژه خطاب به کنگره در ماه مه ۱۹۶۱ بدین گونه اعلام کرد:...من اعتقاد دارم کشورم می‌بایست برای دستیابی به هدف فرود انسان بر روی کره ماه و به سلامت بازگشتن به زمین قبل از خروج از این دهه متعهد شود.در این دوره هیج برنامه فضایی دیگری نمی‌تواند برای بشر تأثیرگذارتر از اکتشاف مسیرهای با برد طولانی در فضا باشد؛ و انجام هیچ کدام نمی‌تواند تا این حد سخت و گران باشد.

و بالاخره اولین فضانورد آمریکا و پنجمین انسانی که روی ماه فرود آمد طی ماموریت آپولو ۱۴ اولین کسی شد که در ماه گلف بازی کرد.




نوشته شده توسط :عباس
جمعه 14 تیر 1392-01:02 ق.ظ

ابزار هدایت به بالای صفحه